Voorjaarsonderhoud 2022
De traditionele grote “schoonmaak” in het voorjaar zit er op. Geholpen door een hardwerkende groep vrijwilligers en het droge weer (0 mm regen in maart) liggen de routes er prima bij. Wat hebben we zoal gedaan?
Oorzaak en gevolg
In de winter raakt de bodem verzadigd door de regen en de kleine groep die toch blijft door fietsen veroorzaakt veel schade. In een notendop: in elk kuiltje op de track blijft wat water staan, de grond er onder wordt zacht en blubberig, de mountainbiker rijdt door de kuil en perst een deel van de grond opzij en neemt een deel mee met de banden. De kuil wordt dieper, er blijft meer water in staan, de mountainbiker gaat de randen van de kuil opzoeken en zo wordt de kuil in de loop van de tijd niet alleen dieper maar ook breder.
Smaal
In het Smaal hebben we op drie locaties over een totale lengte van zo’n 200 meter de kuilen opgevuld met betongranulaat, 9 ton in totaal. Feitelijk moet ongeveer 1000 meter van de route een nieuwe laag granulaat krijgen, iets wat we volgend jaar willen oppakken tijdens het groot onderhoud. De route ligt er door het droge weer goed bij. Door de storm zijn er veel bomen omgewaaid die door de beheerder inmiddels zijn opgeruimd. We hebben nog een voorraad grond en granulaat klaar liggen waarmee we de komende tijd de resterende gaten, her en der op de route, zullen opvullen.
Zanddijk
Dit jaar beduidend meer schade aan de track door het rietland, we hebben ruim 7 ton granulaat verbruikt om alle gaten op te vullen. Ook hier hebben we nog een voorraad granulaat liggen waarmee de komende tijd de resterende gaten op de route worden aangepakt. De grote uitdaging qua onderhoud ligt vooral in het bramenbeheer. Volgend jaar gaan we groot onderhoud uitvoeren en de kans is groot dat de route in verband met de bramengroei wordt aangepast. Lees hierover meer in dit bericht en maak gebruik van de mogelijkheid om je mening te geven!
Naast het gaten opvullen hebben we ook wat kleine aanpassingen gedaan aan de rockgarden en zullen er nog een paar volgen. De aanpassingen zijn bedoeld om iets meer grip te geven op de plekken waar ze het meest gewenst zijn. Hopelijk komen jullie zo wel (af en toe) fietsend boven.
Tenslotte hebben we op de zanddijk traditioneel meer last van vandalisme, de eerste routepaal is al gesneuveld en vervangen.
NIJP
De route in het NoorderIJplas gebied heeft de wintermaanden goed doorstaan. Ook hier de nodige bomen die tijdens de stormen zijn omgewaaid, maar niet zo extreem als in het Twiske. In de uiterste hoek ligt een combinatie van bochten die wij de “Kawasaki-bochten” noemen. Tot vorig jaar stond er namelijk een Kawasaki in de bosjes. Deze motor heeft er misschien wel 20 jaar gestaan en was alleen zichtbaar in de wintermaanden vanwege de weelderige plantengroei. De Kawasaki bochten zijn na regenval nogal glibberig en als proef hebben we de bochten opgevuld met zanderige grond. Kijken of dat iets uitmaakt. Ook de passage die direct volgt op de Kawasaki bochten, langs het hek, lag er een beetje gammel bij en is door ons opgeknapt en verstevigd.
Het meeste werk in NIJP zit in de aanpassingen op en rond de oefentuin. We hebben een vereenvoudigde aanloop gemaakt naar de skinny (die nog steeds hoog op de benen staat, dus risicovol is). We hebben de tweede drop-off 10 cm verlaagd (van 60 naar 50 cm) en de aanloop is vlak gemaakt. Tenslotte hebben we een begin gemaakt om het spoor voorlangs de oefentuin om te toveren tot een stukje pumptrack. Nu 6 rollers maar dat moeten er nog een paar meer worden.
2023
We hebben het al vaker vermeld, in 2023 gaan we groot onderhoud uitvoeren aan de routes in het Twiske. De financiering is bijna rond, maar je helpt ons enorm met jouw donatie! We willen het groots aanpakken en hebben tussen de 8.000 en 10.000 euro nodig! Doneren doe je eenvoudig en snel via deze link.