Slijtageslag

Op de Zanddijkroute proberen we dit jaar slijtage duurzaam op te lossen. Het gaat dan met name om slijtage door onkundig rijgedrag. De route kent grosso modo 5 klimmen en dus 5 afdalingen, klimmen en afdalingen is een groot woord want het gaat om maximaal 5 meter hoogteverschil. Twee rijtechnische fouten vallen op en veroorzaken schade/slijtage.

  1. De klimmen zijn kort en worden veelal op de macht omhoog gereden. Moet je echter wel die “macht” hebben! Nu vallen veel mountainbikers nagenoeg stil vlak voor of net op de top, gaan vol op de pedalen staan en slippen door met het achterwiel. Dit doorslippen veroorzaakt slijtage aan de toplaag, die verdwijnt waardoor de zandlaag (het is een zanddijk!) vrij komt te liggen. Bij droogte ontstaat een mulle plek en bij een plensbui spoelt het zand weg. De rijtechnische oplossing is simpel, je hebt de macht niet maar je hebt wel versnellingen, schakel dus kleiner!
  2. De afdalingen zijn kort, relatief steil en er volgt altijd een bocht. Het lijkt alsof een grote groep mountainbikers met samengeknepen billen deze afdalingen neemt, waarom zouden ze anders met blokkerende achterrem naar beneden schuiven. Eerst even een basisregel die niet alleen voor het mountainbiken geldt: “een wiel moet rollen om af te kunnen remmen!” Een blokkerend wiel remt dus niet maar glijdt en bij het mountainbiken glij je op deze manier de ondergrond mee naar beneden en graaf je een geul.

Inmiddels hebben wij dit jaar diverse afdalingen en klimmen op strategische plekken duurzaam gemaakt met breukstenen. Niet tot ieders tevredenheid want er wordt veel moeite gedaan om de stenen te ontwijken en te omzeilen. Geen sinecure want de stenen hebben wij altijd op de ideale rijlijn gelegd. Maak het jezelf dus niet moeilijker dan nodig, de stenen zijn niet eng of moeilijk, gewoon je fiets laten rollen! En je mag ook je achterrem blokkeren op de stenen, als je niet beter weet, slijten doen ze niet zo snel (200 jaar garantie!).

Deze week hebben wij de afdaling die volgt op de klim bij de trap met breukstenen verduurzaamd. Eerder dit jaar hadden wij in deze afdaling een paar kuub schraapsel (mengsel van steenpuin met graszoden) gestort. In nog geen 4 maanden tijd is het jullie echter gelukt om hier een geul in uit te graven van 20 cm breed en tot max 15 cm diep. En dat allemaal met een blokkerend achterwiel, in een afdaling met 3 a 4 meter hoogteverschil. Er kan nog wel wat verbeterd worden aan jullie rijtechniek, dames en heren!!

Hieronder een kort fotoverslag, klik op de thumbnail voor een grotere foto.

slijtage door blokkerende achterrem

Breukstenen ingegraven

Eindresultaat