Route etiquette

Alhoewel mountainbiken feitelijk een zomersport is, worden de vaste route toch het hele jaar gebruikt. Dat legt nogal wat druk op het onderhoud, zeker als een vaste route met minimale financiële middelen is aangelegd, in een veen gebied 5 meter onder de zeespiegel. We doen wat we kunnen en proberen elk jaar een stukje van de routes “wintervast(er)” te maken. De afgelopen weken hebben wij bijvoorbeeld een kleine 6 ton granulaat met de kruiwagen op een deel van de route aangebracht. Een gratis kracht- en core stability training alleen reiken mijn armen nu tot aan mijn enkels.

De laatste jaren wordt er gesproken over “trailrespect”, een soort van rijontzegging bij aanhoudend slecht weer. Het is vrijwillig en ja, je helpt de personen die de route onderhouden er echt mee. Maar verbieden is iets anders, daar doen wij van TMR in ieder geval niet aan. Want waar zou dit moeten stoppen, een slechte rijtechniek (remmen met blokkerend achterwiel, staand klimmen met spinnend achterwiel, afsnijden, etc.) geeft immers ook veel schade (en dus erosie). En het klink wellicht ietsjes arrogant, maar volgens mij zou dan 90% van de huidige generatie mountainbikers het hele jaar thuis moeten blijven. 😉

Toch willen wij graag jullie aandacht voor het volgende, en doe er uiteindelijk dat mee wat je wilt.

  • Trailrespect vinden wij een verkeerd woord, we zijn immers al op leeftijd, komen uit een vorige eeuw en dus van een andere planeet. Wij spreken liever van route etiquette, klik hier als je niet weet wat dit woord betekent.
  • Door de aanhoudende regen in november raakt de grond verzadigd. Als je dan tijdens of direct na een regenbui toch op de routes gaat fietsen breng je veel schade toe. De zanddijk is na 1 droge dag al goed berijdbaar, het Smaal heeft 3 droge dagen nodig. Probeer je hier aan te houden! Dat is onze route etiquette, niets meer en niets minder.
  • Het regent en je wilt toch over de routes fietsen? Jammer maar ok, schenk dan wat aandacht aan de juiste rijtechniek. Trap een kleine versnelling, je zal merken dat je beter “rolt”! Rollen geeft minder schade (en je bent sneller) dan stoempend met een (te) zware versnelling door de modder. Je rolt niet maar graaft je zelf dieper de modder in. En omdat wij aannemen dat je het leuk en uitdagend vind om in de modder te fietsen, stuur dan niet om de slechte stukken heen maar ga er recht doorheen. Zo voorkomen jullie dat de route “breed” gereden wordt.

Wetenschappelijk bewijs
Hieronder vind je twee foto’s van mijn fiets na 2 rondjes Smaal, afgelopen donderdag 7 december in de ochtend. Dat was dus na drie droge dagen. En kijk goed, vergroot de foto, de fiets is zonder schoonmaken in de schuur gezet, klaar voor een volgende rit. Helaas komt het nu weer met bakken uit de hemel, dus doe je ons een plezier door het Smaal te mijden.

2 rondjes Smaal in december na 3 droge dagen

2 rondjes Smaal in december na 3 droge dagen


Slechts een klein beetje modder op het frame!

Slechts een klein beetje modder op het frame!