Plannen onderhoud Smaal 2018/2019

Begin 2018 hebben we de lage natte delen van de route in het Smaal verbeterd met een laag betongranulaat.
Op de kaart hieronder vind je in zwart de delen van de route die we hebben aangepakt.

in zwart onderhoud begin 2018 (betongranulaat)


Waarom? In de natte maanden raakt de ondergrond verzadigd en krijg je modderspoor-vorming. Op een groot deel van de route blijft de spoorvorming beperkt. Na een droge periode herstelt de natuur zich hier zelf en ontstaat er weer een mooi spoor.

Op grote (lage) delen van de route is de ondergrond anders samengesteld, in de natte maanden ontstaan er diepe sporen en gaten. De natuur herstelt zich hier niet vanzelf, elk voorjaar moeten wij de gaten opvullen anders wordt de schade na elke natte periode groter en groter. Met het gebruik van betongranulaat hopen wij een toplaag te hebben gecreëerd die in de natte periode voldoende water doorlaat en daarbij aan de oppervlakte stevig en compact blijft. Dat geeft (hopelijk) minder schade en dus voor ons minder werk.

Eind 2018 of begin 2019 (hangt af van de financiën) willen wij een tweede klap slaan en de resterende delen van de route, die in onze ogen te veel slijtage geven in de natte periode, met een laag betongranulaat verstevigen. Hieronder een kaart met in zwart de delen van de route waarover het gaat.
Help ons hierbij en wordt donateur, voor deze klus hebben wij minimaal 2000 euro nodig!!

Uiteindelijk blijft er nog genoeg stukken over waar in de natte maanden modderstroken zullen ontstaan, dus als dat is wat je zoekt dan kun je gerust zijn. Ben jij zo iemand die diepe moddersporen als uitdagend beschouwd (??) dan adviseren wij je om mee te doen aan de wedstrijden van de Amsterdamse Cross Competitie (ACC). Daar krijg je regelmatig een parkoers voorgeschoteld dat door ondergelopen weilanden en grasvelden gaat.