Overzicht onderhoud 2021

2021 nadert zijn eind en dat is altijd een mooie gelegenheid om kort terug te kijken naar wat wij het afgelopen jaar hebben gedaan aan onderhoud. Eerst wil ik alle donateurs en sponsoren hartelijk bedanken voor hun financiële steun dit jaar, die was zeer ruimhartig. Ga daar vooral mee door want meer geld is beter onderhoud!

Een deel van jullie geld is besteed aan de transitie van benzine naar accu. Hiermee bedoel ik het vervangen van benzine aangedreven machines door accu aangedreven. Inmiddels beschikt de stichting over twee accu heggenscharen en volgend jaar komt daar een accu aangedreven bosmaaier bij. Daarnaast heb ik een groot deel van het handgereedschap vervangen door kwalitatief beter spul. De overbodige en/of vervangen machines/gereedschap is weggegeven aan o.a. boerderij de Marsen.

Onderhoud 2021 NIJP

Het jaar begon met groot onderhoud door de gemeente. Er heerst iepenziekte dus werden alle iepen omgezaagd en opgeruimd. Vervolgens hebben wij de route iets aangepast/ingekort. Het meest natte stuk is uit de route gehaald en op dat stuk doen we geen onderhoud meer (lees: maaien en snoeien bramen). De skinny, die over de greppel lag, hebben we verhuisd en is nu een best wel lastige hindernis geworden.

De route in NIJP is geen echte mountainbikeroute, we worden gedoogd en delen de paden met een kudde koeien en met alle andere recreanten. Een goede verstandhouding met die andere recreanten is belangrijk en onze grootste vijand is snelheid. Jakkerende mountainbikers, cyclocrossers of gravelbikers helpt niet als je gedoogd wordt. Dus werd NIJP, naar ik meen, de eerste route in Nederland waar anti-strava maatregelen zijn toegepast. Het lange stuk langs het water (tevens een strava-segment) kreeg wat meer reliëf wat prima helpt om de snelheid te temperen.

We zijn benaderd door een bureau dat voor de gemeente een onderhoudsplan schrijft voor het gebied. Positief hieraan is dat wij met onze vrijwilligersactiviteiten opgenomen zullen worden in dit plan. Onze werkwijze, het handmatig met snoeischaar en accu heggenschaar snoeien van bramen en duindoorn, heeft minder impact op de natuur dan wanneer de gemeente deze noodzakelijke werkzaamheden laat uitvoeren door een loonbedrijf met trekker en maaibalk.

Onderhoud 2021 Smaal

We hebben dit jaar veel werk gehad aan de route in het Smaal. Belangrijkste reden was de natte zomer. Normaal droogt de route in het voorjaar mooi op tot een leuke snelle racebaan, met name voor de mountainbikers die kunnen sturen. Helaas viel dat dit jaar volledig in het water. Ik heb ruim 20 ton zand en grond met de kruiwagen verwerkt en een oneindig aantal moddergaten opgevuld. Pijnlijke aan dit verhaal is, dat pas na de komende winter blijkt of al het werk duurzaam is of weer opnieuw kan. Probeer daarom de route in het Smaal in de natte maanden te ontzien, fiets je rondjes op de andere routes.

Onderhoud 2021 route Zanddijk

Belangrijkste verandering is dat met ingang van 2021 de beheerder het maaiwerk uitvoert. Het was even zoeken naar de beste modus operandi, die is uiteindelijk gevonden en bestaat uit het maaien met een mini trekker met maaibalk. Deze verandering is een uitermate welkome verlichting voor het onderhoud, het maaien was de fysiek zwaarste klus. Neemt niet weg dat de route op de zanddijk nog steeds veel werk geeft, vooral herstellen van erosie en gaten opvullen. Erosie door een matige rijtechniek (blokkerende achterrem) samen met zomerse stortbuien en gaten vullen door het overijverige gegraaf van broer konijn en familie.

Op verzoek van de vereniging MTB-Twiske en na toestemming van de beheerder hebben wij een nieuwe hindernis (plankenpad) aangelegd, met name bedoeld voor de kleinste jeugd en absolute beginners.

Nabij de zanddijk vind je de zorgboerderij de Marsen, zij hebben mede op ons verzoek een gratis watertappunt aangelegd dat het hele jaar vrij toegankelijk is.

Onderhoud 2021 pumptrack Landsmeer

In 2020 hebben wij de kombochten van de pumptrack verstevigd en verduurzaamd met een mengsel van gralux en cement. Dit lijkt vooralsnog een goede oplossing voor de slijtage aan de pumptrack. In 2021 heb ik een aantal gaten dichtgesmeerd met snelbeton en het was de bedoeling om de achterzijdes van de bochten met aarde te bekleden zodat er gras op gaat groeien. Dit omdat de pumptrack regelmatig door kinderen wordt gebruikt om overheen te rennen, juist op de kwetsbare achterzijden van de kombochten. Deze plannen worden nu doorgeschoven naar 2022.

Dat is in het kort wat wij het afgelopen jaar aan onderhoud hebben gedaan. Voor 2022 kunnen we gelukkig weer rekenen op de hulp van de beheerder en hebben we enkele nieuwe afspraken gemaakt. We gaan gewoon door, dus blijf ons vooral financieel steunen! Eind december volgt er op deze website nog een bericht over de plannen voor 2022.