Onderhoud zomer 2021

Het is een bijzonder jaar, niet bepaald een eenvoudig jaar qua onderhoud aan de mtb-routes. Hieronder praten we jullie bij over de stand van zaken. Vragen en/of opmerkingen zijn altijd welkom via info@twmr.nl.

Route Zanddijk

Ondanks de vele regen blijft deze route goed berijdbaar. We hebben redelijk wat (onnodig) werk gehad aan schade door vandalisme en afsnijden. Vandalisme is helaas niet te voorkomen maar het afsnijden en zelf nieuwe sporen maken is wel een doorn in het oog. De route is wat het is, jullie worden vriendelijk verzocht niet zelf aan de route te “sleutelen”.

Een groot deel van het maaiwerk wordt sinds dit jaar uitgevoerd door de beheerder. De eerste maaironde zit er op en de tweede dient zich aan. De eerste keer ging niet helemaal tot tevredenheid. We zijn in overleg met de beheerder en zoeken samen naar de best werkbare oplossing.

Veel regen is 1 ding maar stortbuien geeft weer een andere dimensie. Ik heb op de zanddijk in zo’n stortbui gestaan en de waterstromen die ontstaan zijn best indrukwekkend. Het geeft erosie op hellingen en zandophoping op plekken (bochten) waar je dat liever niet hebt. Ik heb als proef bij een helling een verhoging aangelegd bij het begin van de afdaling. De afdaling werkt als een trechter voor de regen die op het plateau valt en met de verhoging sluit ik de trechter af en hoop ik dat de regen op het plateau blijft en daar de grond insijpelt.

Ook op enkele andere plekken heb ik geultjes gegraven waarmee ik hoop te bewerkstelligen dat de waterstromen bij een stortbui minder erosie op de route geeft. We zullen zien.

verhoging voor de afdaling om waterstromen te voorkomen.

 

Smaal
De vele regen heeft duidelijk zijn weerslag op de route in het Smaal. Deze route heeft dit jaar nog niet vaak in topconditie verkeerd. Als je, net als ik, niet van modder houdt, wacht dan minstens 1 week droog weer af voordat je naar het Smaal gaat voor een rondje op de route.
Ook in het Smaal wordt het maaien sinds dit jaar uitgevoerd door de beheerder met dezelfde “zoektocht” naar de best werkbare oplossing als op de zanddijk.

NIJP
De gedoogroute in NIJP ligt er best goed bij. Net als in het Twiske en overal in het land zorgt het weer voor een overdadige plantengroei. In NIJP betekent dat veel bramen. We hebben de afgelopen weken onze best gedaan om bramen en duindoorn flink terug te snoeien. Het is een ruigte gebied en dat is dan ook wat je mag verwachten, zij het met nu iets minder overstekende bramen. Eerder hebben we, samen met de beheerder, een aanpassing uitgevoerd aan het “snelle” stuk langs het water. Een 6-tal vers aangelegde verkeersdrempels als extra uitdaging en om de snelheid van sommigen te beteugelen. Lees meer hierover in dit eerdere bericht.