Onderhoud S-bocht route Zanddijk

De S-bocht op de Zanddijk is geen eenvoudige afdaling voor velen. Dat blijkt uit de overdadige slijtage door onjuist remgedrag. We hebben het al vaker geschreven, een blokkerende achterrem remt niet en veroorzaakt erosie.

Om de erosie tegen te gaan gebruiken we betongranulaat en breuksteen. In de S-bocht hadden we eerder dit jaar op de ideale lijn een rij breukstenen ingegraven met daarnaast een laag betongranulaat. De stenen inspireerden echter een grote groep om juist de ideale lijn rechts te laten liggen en links over het betongranulaat af te dalen. Met als gevolg een remgeul naast de stenen.

remgeul naast breukstenen

Deze remgeul zal met de tijd alleen maar dieper worden, tijd dus om in te grijpen. We hebben daarom eerst een kleine 500 kg aan breukstenen naar de plek gesjouwd en vervolgens hebben we deze stenen ingegraven. Om te voorkomen dat de dames en heren mountainbikers toch weer steen-ontwijkend gedrag gaan vertonen hebben wij het spoor afgebakend met boomstammen. Blokkerende achterrem is niet zoals het hoort, maar zal nu geen erosie meer geven.

Breukstenen, de naam zegt het al: je tilt je een breuk.


voorlopig eindresultaat

Waarschuwing: met de tijd (na een weekendje blokkerend achterremmen en wat regen) zullen de breukstenen bloot komen te liggen en die grote puntige stenen zien er indrukwekkend (eng) uit. Voel je je niet zeker genoeg, maak dan gebruik van de “chickenrun” en fiets beneden langs. Overweeg sowieso om aan je techniek te werken, volg een clinic of wordt lid van de vereniging MTB-Twiske en doe mee met hun trainingen.