Najaarsonderhoud

We kunnen de komende week nog lekker genieten van een oudewijvenzomer, maar het is toch echt al herfst. Tijd om voor de laatste keer dit jaar groot regulier onderhoud te plegen aan de vaste mountainbikeroutes. Wat moet er zoal gebeuren, wat zijn de plannen en waar kunnen we jullie hulp bij gebruiken?

NIJP, hulp gezocht!!
Attentie, zondag 25 september, en dat kan in de ochtend of in de middag zijn, willen wij groot onderhoud gaan plegen in NIJP. Maaien, snoeien en opruimen, lekker rigoureus dus flink de bijl, bosmaaier en motorheggeschaar er in. Ik hoop op een grote opkomst, met 8 of meer man zijn we in een ochtendje klaar. Vooralsnog ga ik uit van zondagochtend 25 september van 09:00 tot 12:00 uur, als je kan en wil meehelpen geef je dan op via info@twiskemountainbikeroutes.nl. Is je zondagochtendrust je heilig, geef het door want we kunnen het onderhoud ook eventueel in de middag plannen.
Als alles volgens plan loopt is NIJP na dit ochtendje (of middagje) buffelen winterklaar.

Zanddijk
Dat valt reuze mee, een beetje maaien, wat snoeien en gedurende het hele jaar (dus ook in de herfst en winter) moeten we af en toe de bouwdrift van de familie konijn wat indammen. Helaas heb ik dit jaar al enkele keren illegale springschansjes moeten opruimen. Jongelui, de beheerder wil dit niet en wij willen het ook niet. Wil je springen, word dan lid van de vereniging en doe mee aan de trainingen. De vereniging heeft 3 springschansen in verschillende hoogten. Verder een oproep aan een ieder, volg de bestaande sporen, snij niet af en maak er geen nieuwe sporen bij.
Vooralsnog is er geen hulp nodig, of misschien in oktober als we het pad door het riet eens goed met de bosmaaier gaan opschonen. Wil je tzt hierbij helpen, geef het aan ons door via info@twiskemountainbikeroutes.nl.

Smaal
Onlangs heb ik het plankenpad eens goed schoon geveegd en nauwkeurig gecontroleerd. De conclusie is pijnlijk, het gaat niet zo goed met het plankenpad! Verzakkingen, inzakkingen, houtrot, etc. Niet over de hele lengte, maar toch. De planken waar je overheen rijdt zijn nog goed, het onderliggende houten framewerk is het probleem. Dat is geen verrassing, we hadden en hebben geen geld voor een hardhouten pad van meer dan 80 meter lengte. Via onze houtsponsor (Parket Direct / Sneek Hout) kunnen we over beter hout beschikken. Binnenkort gaan we een deel van het pad afbreken en vervangen door een proefopstelling, een plankenpad met een andere opzet. Eenvoudiger en goedkoper qua opzet en vooral ook makkelijker te vervangen. Want vooralsnog gaan wij er van uit dat het pad elke 5 jaar vervangen zal moeten worden als gevolg van het vochtige moerassige klimaat wat er in het Smaal heerst.
Als de proef lukt kan het zo zijn dat we een grote groep vrijwilligers nodig hebben om de rest van het pad te vervangen, maar daar volgt dan vanzelf een oproep voor.

Het plankenpad is echt van toegevoegde waarde, dankzij het pad zakken we niet tot onze as in de modder maar ook milieu-esthetisch heeft het een meerwaarde. Het betreffende spoor werd in de natte maanden altijd volledig stuk en breed gereden (zie foto links, klik op de foto voor een groter beeld), we hebben toen eerst een kleine proefopstelling gemaakt (foto links), en zijn vervolgens begonnen met de aanleg van 80 meter plankenpad (foto midden). De huidige staat spreekt voor zich, alleen dan jammer van de houtrot in het onderliggende framewerk (foto rechts).

foto-smaalaanlegplankenpadplankenpad2016