Minder uitdaging

Meer uitdagende mtb-routes, waar denk jij dan aan, meer hoogtemeters of meer rijtechnische uitdaging? Ik mountainbike een dikke 30 jaar en ‘vroeger” deed je het met wat moeder natuur je voorschotelde en dat dan op een fiets met 26 inch wielen, geen of elastomeren vering, 120 mm lange stuurpennen, 50 cm brede sturen en een vaste zadelpen. Elke afdaling was een uitdaging.

Evolutie
Sport evolueert, zo ook de mountainbikesport. Een kleine greep: grotere wielen, meer veerweg, andere geometrie, e-mtb, etc. Verder groeide de sport in (schat ik) de laatste 10 jaar van een paar vaste routes naar meer dan 100 en van 30.000 naar 300.000 beoefenaars. Nieuwe termen en inzichten doen hun intrede, ik noem er twee: flow en TTF. Als routebouwer en – onderhouder ga ook ik mee in de vaart der volkeren, nou ja, behalve de flow.

Flow volgens Marc
Ik heb niets tegen flow, laat ik daar mee beginnen. Flow kwam op naarmate de sport groter werd. Meer beoefenaars, minder technische vaardigheden, meer (vooral) remschade aan de tracks. Onderhoudstechnisch niet meer te behappen, oplossing: tracks aanleggen waar zo weinig mogelijk geremd hoeft te worden (=flow). Spannend? Uitdagend? Niet echt. Lekker? Ja hoor. Minder onderhoud? Zeker weten.

Technical Trail Features TTF volgens Marc
Rijtechnische uitdagingen vind ik leuk, maar liever niet op de vaste route. Ervaring leert dat 95% van mountainbikend Nederland liever een “normaal” rondje in de natuur wil fietsen. Een boscrossje, niets op tegen en als routebouwer houd je daar rekening mee. Tuurlijk, op de bekende fora wordt hoog opgegeven over de eigen rijtechnische vaardigheden, maar Nederlanders hebben vooral veel praatjes en een stuk minder vaardigheden.

Apotheose
Ik heb de introductie kort proberen te houden. Dit bericht gaat namelijk over het afbreken van de hoge drop-off op de Zanddijk. Jammer, voor die 5% die wel de moeite neemt om een rijtechnische vaardigheid stapsgewijs te leren en te oefenen. En jammer voor de tijd en het werk dat er in is gestoken.

Het eerste weekend nadat de drop-off was geopend stond er al een video op dumpert van een vreselijke faceplant. En sindsdien, ondanks de dubbele waarschuwingsborden, is het nog vaker misgegaan. Niet om lullig te doen, maar de techniek om een drop-off correct af te fietsen is vrij simpel. Het grote probleem is dat er bij een hoge drop-off absoluut geen ruimte is voor een fout of brainfreeze. Je kan niets corrigeren, als je gaat dan ga je…..

Het goede nieuws, hopelijk geen ambulances meer en we mogen op de plek een andere TTF bouwen (wordt een rockgarden). Een stuk veiliger, zou ik zeggen….

Stenen voor het ombouwen naar rockgarden liggen klaar.