Met zachte dwang

Op een aantal plekken van de Zanddijk-route zijn sporen ontstaan waar wij liever van af willen. Het gaat in de meeste gevallen om sporen waarbij de gebruiker een bocht verkeerd aansnijd. Is dat verboden? Nee! Is het schadelijk? Soms! Een bocht verkeerd aansnijden gaat vaak hand in hand met remschade (erosie) aan de ondergrond.

Op de zanddijk proberen wij de toplaag zoveel mogelijk intact te houden. Beschadigd de toplaag en/of wordt de toplaag verwijderd dan komt het zand bloot te liggen. Het zand op de Zanddijk is zeer fijn, hecht nauwelijks en spoelt bij een flinke regenbui eenvoudig en snel weg. Behoud van de toplaag is voor de mountainbikeroute op de Zanddijk daarom zeer belangrijk.

Inmiddels zijn we steeds vaker genoodzaakt om schade te herstellen en erosie te voorkomen met behulp van betongranulaat en het gebruik van breukstenen. Voor de ervaren mountainbiker een leuke uitdaging, maar voor beginners en jeugdige rijders best spannend en soms iets te veel van het goede. Dat spijt ons, en wij adviseren daarom iedereen om trainingen of clinics te volgen. Je bent nooit uitgeleerd en het is leuk om met een groep gelijkgestemden je skills te verbeteren.

Om te voorkomen dat het onderhoud ons boven het hoofd groeit hebben wij op drie afdalingen van de Zanddijk-route door middel van ietwat ongelukkig en vervelend geplaatste grote breukstenen de ongewenste sporen geblokkeerd. Zo proberen wij de gebruikers van deze sporen met zachte dwang tot een ideale bocht aan te sturen.

Hieronder twee foto’s van dus twee afdalingen, de derde mogen jullie zelf uitvinden.
Tenslotte, ben je benieuwd hoe je een bocht moet aansnijden? Kijk dan eens naar Max Verstappen in de F1 of google op termen zoals “perfecte bocht” en “apex”.

Afdaling voor de switch-back,


S-bocht lange zijde Zanddijk