Leren met vallen en….?

De mountainbikesport evolueert, grotere wielen, meer veerweg, betere componenten, andere geometrie, etc.. Ook de wensen van de beoefenaars veranderen, er is een groeiende groep die meer rijtechnische uitdagingen zoekt. Wij proberen mee te gaan in deze evolutie en hebben de laatste jaren op de zanddijk, met toestemming van de beheerder, een aantal rijtechnische uitdagingen (hindernissen) aangelegd.

Wij hebben deze hindernissen aangeduid met een moeilijkheidsgraad, 1,2 of 3 sterren (uitdagend, moeilijk, extreem). Op de zanddijkroute vind je enkele korte rockgardens, vooral op hellingen die te lijden hebben van rem-erosie (=slijtage veroorzaakt door een verkeerd gebruik van de achterrem). De maximale moeilijkheidsgraad op de route is 2 sterren en voor elke rockgarden is er een alternatieve track zonder stenen.

Verder hebben we op enkele lokaties buiten de route om hindernissen aangelegd. Hieronder bevinden zich hindernissen met een groter risico. Twee hebben het 3 sterren label extreem, de rockgarden naast de trap en de hoge drop-off.

Bij alle hindernissen staat een waarschuwingsbordje met de aanduiding wat voor hindernis het is en de moeilijkheidsgraad. Je bepaalt altijd zelf of je over een hindernis fietst of niet.

Zoals eerder geschreven, op de route is er voor elke rockgarden een alternatieve route. Je bent beginner of nog niet helemaal zeker van je zelf, kies dan voor de alternatieve stenenvrije route. Wil je het leren en proberen, volg dan eerst een clinic of wordt lid van de vereniging MTB-Twiske en doe mee met hun trainingen.

Naast de route vind je de volgende hindernissen: twee beginners tabletops, 3 rockgarden, een lage drop en een hoge drop en de trap. Een juiste rijtechniek is essentieel voor al deze hindernissen.

Voor alle hindernissen geldt dat “ik doe het effe”, vragen is om ernstige valpartijen. Natuurlijk mag een ieder de hindernissen proberen, maar ik wil toch graag herhalen wat ik vaker heb geschreven. Iets durven is prachtig (net als al die leuke kaartjes die je krijgt als je in het ziekenhuis ligt), maar begin liever eerst met leren en oefenen totdat je een techniek beheerst. Pas daarna komt het durven om de hoek kijken.

Wil je echt stappen maken in je rijtechniek, volg dan een clinic. Ook op internet vind je goede instructievideo’s. Maak kleine stappen en realiseer je dat de meeste technieken gewoon heel veel tijd en oefenen kosten om te leren.

Tenslotte extra aandacht voor de hoge drop. Wees a.u.b. verstandig en ga alleen van deze drop af als je de techniek beheerst en weet wat je doet. Deze hindernis geeft je geen (= nul-komma-nul) kans om iets te corrigeren als je een fout maakt. Er zijn het afgelopen 1,5 jaar te veel durfal’s van de drop af gegaan waarbij het mis ging. Vanaf deze week plaats ik een extra waarschuwingsbordje bij de hoge drop. Als het aantal valpartijen niet afneemt, overweeg ik om de hoge drop af te breken en op te ruimen!