Doneren of afsluiten

Ondanks mijn oproep zijn er mensen die door blijven fietsen op de route in het Smaal. Als ik ze er op aan spreek krijg ik steevast antwoorden als, dat het wel mee valt, een paar cm modder, etc.
Ik kan niemand verbieden om de route te rijden, maar frustrerend is het wel.

Hierboven een foto van het Smaal, als je goed kijkt zie je dat de sloot bijna tot aan de rand toe vol is. Dit houdt in dat het regenwater op dit moment eigenlijk nergens heen kan. Het grondwaterpeil staat net zo hoog. Dit is een uitzonderlijke situatie, maar als de klimaatvoorspellingen uitkomen, een fenomeen dat elk jaar terugkomt. De winters worden zachter en daarnaast vooral natter.

Hierboven een vergroting van een deel van de eerste foto, je ziet hier de gevolgen van doorfietsen onder de huidige omstandigheden. Wellicht niet zo spectaculair en je denkt “waar zeurt ie over”? Het gaat met name om de plassen in de bocht. Wat je feitelijk ziet is een ingesleten gat dat volgelopen is met water. Dat inslijten is een direct gevolg van het door blijven fietsen terwijl de track zeiknat is. De grond is verzadigd en wordt modderig, wijkt daarom onder jouw gewicht, je band neemt modder mee en regen spoelt modder weg. Nou ja, wat ik probeer uit te leggen is hoe erosie werkt en hoe de mtb-er, die onder deze weersomstandigheden doorfiets, dit veroorzaakt. Het gat dat je ziet herstelt niet uit zich zelf en het gaat om ruim 400 meter route (losse stukken, her en der verspreid) wat er zo bij ligt (met dank aan de doorrijders!). Als ik dit niet aanpak wordt het gat op de foto een volgende winter twee keer zo groot en twee keer zo diep, en de volgende winter daarop etc.etc. En dit scenario geldt voor de volle 400 meter route wat er op dit moment met dergelijke volgelopen moddergaten bij ligt.

Eerlijk gezegd zit ik onderhand met de handen in het haar. Ik kan de beheerder vragen om hier en daar enkele kuub betongranulaat te storten en vervolgens met schep en kruiwagen de gaten dichten. Dat kost veel tijd en het kost mij en de vrijwilligers die helpen onze rug (6 kuub granulaat, nat, weegt bijna 10 ton, dus staan we 10 ton in de kruiwagen te scheppen om die vervolgens tot soms wel honderden meters weg te kruien).
Ik wil daarom een loonbedrijf inhuren en de volle 400 meter van een laag granulaat voorzien. Daarmee lossen we het probleem voor 90% op. Kosten? Meer dan 3000 euro!
Dus, als jij een frequente gebruiker bent van de route in het Smaal en je wilt dat deze route open en begaanbaar blijft wordt het nu tijd om serieus geld te doneren.

Doneer op iban NL09 SNSB 0944 9636 17 tnv stichting Twiske Mountainbike Routes, geef het door aan je fietsvrienden!

Als er geen of onvoldoende geld is om het herstel uit te voeren ga ik met de beheerder overleggen hoe we de route in het Smaal in de winter kunnen afsluiten! Niet bedoeld als dreigement, maar als een laatste redmiddel. Het plan hiertoe is simpel en staat al op papier.